сряда, 31 октомври 2018 г.

Честно: Как подбирам книгите си?


Здравейте и честит Хелоуин на всички, които празнуват празника, а на онези, които не - честита сряда! От дълго време не съм споделяла нищо за себе си или книжните си навици и смятам, че днес е идеалният ден да го сторя. Желанието ми да започна тази публикация всъщност се породи от въпроса, който винаги съм си задавала: "Какво търсят хората в една книга?". Когато днес за пореден път се замислих над този въпрос, той не ми даде мира. Затова сега смятам да ви споделя кое е онова, което има значение за мен, когато подбирам следващата си книга.
Надявам се темата да ви се стори интересна и ако е така, да оставите мнението си в коментарите. Приятно четене!

1) Жанр
Всеки път щом прекрача прага на книжарницата или библиотеката, се отправям първо към щанда с фентъзи литература. Всеки път! Сякаш тялото ми инстенктивно се отправя към своето любимо и безопасно място. И, вярвам, за мен това е именно щанда с книги за магьсничество и утопични или постапокалиптични светове, където винаги ме чака по някой току-що излязът на пазара фентъзи роман.

2) Корица
Иска ми се да споделя, че корицата няма значение за мен. Че за мен от значение е само онова, което е скрито под нея. Но това ще бъде лъжа. Отвратителна, непоносима за мен самата лъжа. Защото истината е, че аз съдя за книгата по корицата, защото тя е първото нещо, което попада пред очите ми. Тя е като първото впечатление, което получаваш от човека срещу теб. Тя ти дава някаква бегла представа за съдържанието вътре. Затова и ще излъжа, ако споделя, че никога не съм избягвала да започна дадена книга, само защото корицата не ми се е сторила "мой тип". И съм убедена, че всички ние, съзнателно или не, все някога сме го правили. Така че да, корицата има значение за мен и, след като вече съм на любимия ми щанд, тя е следващият фактор при подбора на книгата.

3) Заглавие
Точно така! Заглавието също има значение, защото то е като едно обощение на цялата история! То е ключовата дума или фраза, с което авторът й е решил да я интерпретира. Нека ви дам пример: Представете си, че сте прочели десетки романи за вампири и вече всеки път щом чуете за тези острозъби полу-хора по цялото ви тяло преминават тръпки. Сякаш изпитвате най-тежкия възможен книжен махмурлук съществувал някога. Затова решавате да отидете до библиотеката, при фентъзи жанра и да си изберете нов роман. Тогава пред погледа ви попада "Вампирска целувка" (току-що го измислих, ако решите да го крадете за книгата си, искам да споменете името ми). Разбира се, че няма да посегнете към нея, нали така!?

4) Анотация
Познавам много читатели, които избягват да четат анотацията. Някои защото предпочитат да започнат книгата напълно на сляпо, други - защото.. всъщност нямам представа защо иначе биха го сторили (Ако сте такъм тип читател, ще се радвам да споделите вашата причина по-долу в коментарите). Аз обаче държа да я прочета. Дори не мога да си спомня някакъв момент, в който съм започвала книга или поредица без да съм направила пълно проучване за нея. Което ни отвежда до фактор номер 5..

5) Ревюта и рецензии
И не на последно място, това са ревютата и рецензийте, които щателно преглеждам преди да си закупя дадената книга. За някои от вас това може би звучи прекалено, но когато не можеш да си позволиш често да отделяш пари за книжни подаръци за себе си, този вид пручване е от голяма необходимост. В противен случай се оказваш с поредната сладникава любовна история, наподобяваща неуспешен опит за Fanfiction, и с 20 лева по-лек. Предполагам, че много хора могат да се припознаят тук, нали?

Е, това бяха моите 5 фактора, които са от значение за мен, при избора на книга. Надявам се публикацията ми да ви се е сторила интересна или поне малко забавна. Ще се радвам да споделите кое вие търсите в книгите при подбора им тук в коментарите или дори да напишете своя собствена публикация по темата. Изпратете ми я, а аз с удоволствие ще я прочета! 
Лек и книжен Хелоуин!

2 коментара:

  1. Нямам идея от колко време не съм влизала в блога ти - срам ме е да предположа - но чак сега виждам дизайна и искам да те поздравя, защото изглежда супер сладко и свежо!
    Ще излъжа, ако кажа, че не си избирам книгите предимно по кориците. Видът продава, никой не може да ме убеди в противното. Красиви корици с детайли, приятни цветове, красив шрифт - видя ли, купувам. Даже не се вглеждам чак толкова в анотацията, стига да е в някой от предпочитаните от мен жанрове. Виждам се и в точката с рецензии на блогъри - остовен фактор. Ако някой блогър, на когото имам доверие, изкаже положитело мнение, 90% е сигурно, че ще си взема книжката :)
    Поздрави от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Искрено ти благодаря! Дълго време исках да променя дизайна на блога си, да му придам свежест :)
      Разбира се, независимо колко се стараем да не бъдем придирчиви относно външния вид на книгите, той има значение! Корицата е огледало към сюжета на книгата в днешни дни (имайки се предвид компютърните програми, с които разполагат издателствата и способностите на фотографите)
      Много ти благодаря, че си отделила от времето си, за да прочетеш публикацията ми и че сподели мнението си по темата ^^ Лек и книжен ден!

      Изтриване