понеделник, 19 ноември 2018 г.

Подготовка за апокалипсис


Представи си, че света ни е към своя край. Че планетата ни е изправена пред непоносими за човека климатични условия или пък към нас лети астероид и човечеството е принудено да заживее на друга планета, за да се спаси. И то веднага! Времето изтича! Трябва да опаковаш обаче съвсем ограничено количество багаж, единствено най-необходимото. Имаш право да избереш 5 книги от цялата си библиотека, които вярваш, че трябва да бъдат спасени и отнесени на новата ни планета и които ще бъдат предадени на следващото поколение. Кои ще бъдат те?

Винаги съм се интересувала от концепцията за евакуирането на планетата Земя. И след като учителката ми по история зададе на класа ни въпроса какво бихме взели съм себе си при такова положение, вече знаех каква ще бъде темата на новата ми публикация. Осъзнах обаче че ако това наистина се случи, ще бъда принудена да се откажа от половината от принадлежностите си, за да оставя повече място за книгите си. И въпреки това пак няма да успея да прибера всички, които бих желала да съхраня за идните поколения. Затова реших да направя нещо подобно на класация, в която да избера ЕДИНСТВЕНО 5 книги, които смятам да взема със себе си в случай на пободно бедствие. И, повярвайте, това не бе никак лека задача!

Бележка: Публикацията не е написана, с цел да спомена най-известните класически произведения, а книгите, на които аз истински се възхищавам и които вярвам, че могат да научат човечеството на някои много ценни житейски уроци! 


  •  "Сделката на живота ти" от Фредрик Бакман

Прочетох книгата буквално за час, докато бях в училище, и още мога да си спомня колко възхитена и погълната от стила на писане на Бакман бях. И как веднага щом я завърших знаех, че трябва да я предам в ръцете на някой друг, който да изпита същото, което бях изпитала аз. Защото книгата сама по себе си е като един наръчник на живота, едно своеобразна писание за човешката съдба. Една история за загубата, надеждата и това какво сме способни да дадем в замяна на още един ден в този живот. Онова, което обаче прави "Сделката на живота ти" толкова удивителна, е факта, че тя не може да бъде описана или най-малкото - ревюирала! Тя трябва да бъде прочетена! И именно това е причината да вярвам, че това е история, която заслужава да бъде запазена за идните поколения, а дори и след.


  •  "Хари Потър" от Дж. К. Роулинг (която и да е от поредицата)
Всеки заслужава малко магия в живота си. Дори онези, които не вярват в нея. Или не вярват в нея, докато не прочетат някоя от книгите за Хари Потър. Макар и вече пораснала, с ръка на сърцето си мога да заявя, че историята за този малък очилат магьосник е една от най-истинските, вдъхновяващи и поучителни истории, писани някога. И го твърдя не защото е най-продаваната поредица някога, а защото аз я прочетох едва преди 2-3 години и бях дори по-впечатлена, от колкото по мое мнение щях да бъда ако го бях направила десет години по-рано! А да не съхраня подобно книжно съкровище за всички подрастващи, които тепърва навлизат в живота и осъзнават колко нечестен може да бъде той понякога, ще бъде престъпление към мен самата.


  •  "Малкият принц" от Антоан дьо Сент-Екзюпери

Години наред ми бе повтаряно да прочета тази книга. Предполагам именно това ме накара да не го направя. Но не съжалявам за което, защото, вярвам, ако я бях прочела по онова време, нямаше да я разбера и вероятно щях да остана с погрешната представа колко .. странна е. Е, най-сетне го направих, прочетох "Малкият принц" преди може би година и осъзнах какъв шедьовър е всъщност! Някъде бях попаднала на думите, че при всеки нов прочит на книгата, откриваш по нещо ново - било то за себе си или заобикалящия те свят, и преоткриваш по частица от детето, което все така живее в теб. Най-сетне напълно осъзнавам какво е имал предвид тогава авторът на тези думи и смятам, че е напълно в реда на нещата да вярвам, че това е едно наистина важно попълнение към моя списък с книги за евакуация. 


  •  "Дневникът на Ане Франк" от Ане Франк

Без значение слуховете за предполагаемата фалшификация на Дневника на Ане Франк, за мен той остава една от най-истинските и вдъхновяващи книги, до които съм се докосвала. Защото тя е своеобразен символ на висотата на човешкия дух и надеждата. Защото това не е просто един имагинерен свят, това е реалността, която е властвала в света ни. Реалност, с която едно невинно, едва пораснало момиче е било принудено да се справя. И макар историята да не завършва с края, за който ние всички сме се надявали, тя остава все така вдъхновяваща, внушителна. А за мен именно това е нещото, което ни е необходимо, в моменти на духовен упадък, без значение дали причината за него и евентуалния край на света или просто поредния труден ден.

  •  "Девети ноември" от Колийн Хувър
Който и роман на Колийн Хувър да избера за пример, няма да сгреша, защото те до един са изумителни, разтуптяващи сърцето романи, след които винаги виждам света с една идея по-цветен. И "Девети ноември" е един ярък пример за съвършенството, което блика от книгите на авторката. Онова, което обичам обаче в нея не е любовната история, а всичко онова, което се случва около нея - преодоляването на страданието, преборването с вътрешните демони, възходът на копнежа за живот и щастие. Мотиви, които за мен никога не остават на заден план, дори когато чета любовен роман. И нека бъдем честни, все пак всички ние се нуждаем и от частица романтика, без значение от обстоятелствата. Били те и краят на света.




Това е и краят на моя списък с книги за евакуация, така да го кажем. Написването на публикацията не бе никак лесно, но пък за сметка на това бе много забавно и истински ценно за мен, защото си дадох сметка колко много са книгите, които ценя и които сърце не ми дава да оставя на произвола на съдбата.
С радост бих прочела кои са вашите 5 книги по-долу в коментарите. Ще се радвам дори да прочета вашата версия на това предизвикателство в блога ви или където и да било :) Само ме отбележете или ми изпратете линк към него! И запомнете - няма грешни отговори!
А сега ви оставям с пожелания за лека и книжна седмица!

Няма коментари:

Публикуване на коментар